Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Kommentek

  • miver748: Hogy kell beállítani az időt és a hőfokot? Csak ... (2018.06.04. 14:19) Befőzőautomata
  • Tina Recept: Kedves webmester, Észrevettük, hogy nagyon fino... (2014.10.10. 15:14) Sertéssült
  • szekercelazac: @Fekete Sámuel: A tányérra én sem raktam a hal f... (2013.11.17. 12:31) Sült pisztráng
  • Fekete Sámuel: Ez nagyon jó! Bár szerinem kár is eltenni. Csak ... (2013.11.11. 02:18) Csalamádé
  • Fekete Sámuel: Én egyszerűen képtelen vagyok a tányéromon a dög... (2013.11.11. 02:17) Sült pisztráng
  • Utolsó 20

Dobostorta

2010.11.20. 18:29

szerző: szekercelazac

Családi ünnepeken általában az én feladatom a tortakészítés. És általában csokitorta van, mert azt mindenki szereti. Gondoltam, a sógornőm névnapjára jó lenne már valami más, de a csokikrémhez ragaszkodtak, így jutott eszembe a dobostorta.

Körülnéztem receptügyben és elbátortalanodtam, mert szinte mindenki azt írta, hogy nem vállalkozna rá még egyszer. Hát, az biztos, hogy én is erősen meggondolom, bár most, hogy szereztem némi tapasztalatot, jóval egyszerűbbnek tűnik a dolog, mint előtte.

 

A legjobb receptnek Maciét ítéltem, ezért másokhoz hasonlóan én is ezt sütöttem meg.

A receptet idemásolom, mert nem sokat módosítottam rajta, felesleges még egyszer leírni.

A krém hozzávalói:
  • 4 egész tojás
  • 20 deka kristálycukor
  • 2 tasak vaníliás cukor
  • 10 deka keserűcsoki
  • 2 ek. holland kakaópor
  • 20 deka vaj
  • egy kevés rum
Fém habüstbe ütöm fel a tojásokat, hozzáadom a cukrot, a vaníliáscukrot és elkeverem. A csokit megolvasztom. (pl. Lindt Excellence 70%) Egy edényben 2 ujjnyi vizet forralok, majd ráteszem a habüstöt, és gőz fölött habosra keverem a tojáskrémet. A gőzről levéve beledolgozom az olvasztott csokit a kakaóport és a rumot, majd teljesen lehűtöm a krémet. Ezután hozzáadom a szobahőmérsékletű vajat, és habosra keverem. Még habosabb lesz a krém, ha 2 keverés között fél órára behűtöm, és újra kikeverem. A betöltésig hidegre teszem, és közben elkészítem a piskótalapokat.

Levágok 7 darab sütőpapírt, majd ezek mindegyikére egy kb. 26 cm-es kört rajzolok. A sütőt hőlégkeverésnél 170°C fokra előmelegítem.

A tészta hozzávalói:
7 laphoz
  • 7 tojás
  • 1 csipet só
  • 7 púpozott evőkanál finomított kristálycukor
  • 7 púpozott evőkanál átszitált liszt
A tojásokat a sóval és a cukorral együtt a robotgép keverőtáljába teszem és a legmagasabb fokozatra állítom. Néhány perc alatt egy nagyon világos, sűrű és habos tojáskrémet kapok. Ha ez megvan, minimumra állítom a gépet és apránként hozzászitálom a tojáshoz a lisztet. Amikor teljesen sima és csomómentes lett a massza, megkezdődhet a lapok felkenése. (Mivel ez egy mezei piskóta, természetesen nem szempont, hogy robotgéppel készül, vagy pedig kézi mixerrel)
A sütőpapírokat átfordítom, hogy később ne látszon meg a piskótán a ceruza nyoma. Kb. 1 cm vastagságban szép egyenletesen felkenem a masszát a kijelölt körökre. Egyszerre 2 lapot tolok a sütőbe, és közben előkészítem a következőket.
A kb. 10 perc alatt szép világosra sült piskótakarikákról azonnal lehúzom a papírt, ügyelve rá, hogy ne törjenek el. Amikor megsült és ki is hűlt mind a 7 lap, egyenként ráfektetem mindegyikre a 24 cm-es tortakarika alját, és ennek mentén levágom a tészta peremét. Hogy ennek mi a jelentősége? A lapok abszolút egyforma méretűek lesznek, és a peremük is egyenletes vastagságú lesz, nem vékonyodik el, és így a torta oldalát is könnyebb bevonni a krémmel. Kiválasztom a legszebb piskótalapot és egy hosszú pengéjű éles késsel 16 cikkre vágom. Most pedig jöhet a karamell készítése!

A karamell hozzávalói:
  • 15 deka porcukor
  • 2 tk. ecet
  • 2 tk. vaj
  • víz

Egy kisebb teflonozott edénybe szitálom a porcukrot és annyi vizet adok hozzá, amennyivel épphogy simára lehet keverni. (úgy saccolom, talán 4-5 evőkanálnyi lehetett amit apránként hozzáadagoltam) Hozzáadom az ecetet és a vajat, és közepes lángon folyamatosan kevergetve elkezdem megolvasztani. Amikor elpárolog a víz, kikristályosodik a cukor, (nem kell megijedni!) aztán lassan-lassan elkezd olvadni, és pirulni. Mivel nem magas, hanem csak mérsékelt lángon olvasztom a cukrot, elég hosszadalmas ez a folyamat, talán 10-15 percig is eltart. Amikor borostyánszínű lett a karamell, azonnal leveszem az a tűzről és az előkészített piskótára kanalazom. Egy hosszú, vajazott pengéjű késsel felcikkezem a még forró karamellt.

Az időközben kihűlt krémet 6 részre osztom, és egyenletesen megkenem vele a piskótalapokat, majd a torta oldalát és a tetejét is bevonom vele.

Tapasztalataim:

- a sütőpapírt érdemes körbevágni, mert így könnyebben kezelhető

- egy lapra jobb másfél tojásból készített piskóta, különben nagyon vékony lesz (a sütőpapírra is ragad valamennyi a tésztából)

- légkeveréses sütőben 170 fokon kb. 10-11 percig kell sütni a piskótát

- egyszerre két lapnak, vagyis három tojásból készítettem a piskótát, így könnyen el tudtam osztani egyenletesre. Megpróbáltam két tepsiben sütni egyszerre, mivel légkeveréses sütőm van, de az alsó tepsiben a tészta teteje nyers maradt, így muszáj volt egyesével sütnöm.

- a krém fantasztikusan finom, így tökéletes, ahogy a receptben van, bár fogalmam sem volt róla, vajon mennyi ideig kell a tojáskrémet a gőz fölött főzni. Úgy húsz percig főztem végül, amíg elkezdett sűrűsödni. Habverővel kevergettem, gyönyörű habos lett, de amikor belecsurgattam a csokit, összeesett

- a tetején a karamell megrepedezett, bármennyire előkészültem és igyekeztem, de a díszítés után egyáltalán nem tűnt fel, mindenki megdicsérte a tortát, hogy nagyon szép lett. A szeleteket nem vágtam fel előre, hanem csak a karamellel egyszerre

 

A díszeket fondantból készítettem.

Címkék: torta

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szekercelazac.blog.hu/api/trackback/id/tr432461622

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása