Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Kommentek

  • miver748: Hogy kell beállítani az időt és a hőfokot? Csak ... (2018.06.04. 14:19) Befőzőautomata
  • Tina Recept: Kedves webmester, Észrevettük, hogy nagyon fino... (2014.10.10. 15:14) Sertéssült
  • szekercelazac: @Fekete Sámuel: A tányérra én sem raktam a hal f... (2013.11.17. 12:31) Sült pisztráng
  • Fekete Sámuel: Ez nagyon jó! Bár szerinem kár is eltenni. Csak ... (2013.11.11. 02:18) Csalamádé
  • Fekete Sámuel: Én egyszerűen képtelen vagyok a tányéromon a dög... (2013.11.11. 02:17) Sült pisztráng
  • Utolsó 20

Aranygaluska

2013.10.04. 16:27

szerző: szekercelazac

Miközben az aranygaluskához kevertem össze a diót a cukorral, eszembe jutott egy régi karácsony, azon ritka alkalmak egyike, amikor összegyűlt a család apraja-nagyja. Szépen fogyott a bejgli, amikor  anyósom megjegyezte, hogy milyen érdekes, hogy az összes gyerek mákosat eszik, és az összes felnőtt diósat. És tényleg! Gyerekkoromban én se igazán szerettem a diós süteményeket, most viszont annál inkább. Az aranygaluska az egyik kedvencem.  Mint a legtöbb kelt tésztát, ezt is bögrés recept alapján készítem. Vaníliaöntet készült hozzá.

0.0 - aranygaluska 043.jpg

Aranygaluska

2 bögre (2,5 dl) finomliszt

1 bögre rétesliszt

1 bögre tej

3 tojás sárgája

5 dkg puha vaj

2,5 dkg élesztő

3 ek. cukor

(csipet só)

Szóráshoz

15 dkg darált dió és 10 dkg kristálycukor keveréke

8 dkg olvasztott vaj

(5 dkg mazsola)

Szokás szerint a kenyérsütőgépben dagasztottam a tésztát, de ennek hiányában is mehet egyszerre az összes hozzávaló a tálba, majd alaposan gyúrjuk össze, dagasszuk hólyagosra. Az eredmény lágy kelt tészta lesz, ha szükséges 1-2 evőkanál lisztet vagy tejet lehet hozzáadni. Aki sót is rak bele, ügyeljen, hogy az élesztővel közvetlenül ne érintkezzen. Én nem szoktam sót rakni az édes tésztákhoz.

Duplájára kelesztettem, majd ujjnyi vastagra nyújtottam. 4 cm-es átmérőjű pogácsaszaggatóval kis köröket szaggattam. Nem túl szorosan kivajazott jénai tálba raktam egy réteget belőlük. Meglocsoltam olvasztott vajjal, megszórtam alaposan cukros dióval. Most jöhetne a mazsola; nálunk ez most elmaradt, mert kisebbik gyermekem közölte, hogy még mindig utálja a mazsolát. Újabb réteg tésztakorong, újabb réteg olvasztott vaj és cukros dió után letakartam, és még 15 percig kelesztettem.

1 - aranygaluska 001.jpg

Hideg sütőbe raktam és 170 fokon 30 percig sütöttem.

0.3. - aranygaluska 022.jpg

Mivel most kimaradt egy kis tészta, ami már nem fért bele a jénaiba, fonott kalácsot készítettem belőle. A maradék tésztát háromfelé osztottam. Egy részbe belegyúrtam a maradék cukros diót, ez kb. két-három evőkanálnyi volt. A második részbe egy evőkanálnyi kakaóport gyúrtam, a harmadik fehéren maradt. Egyforma hosszú  hengereket formáztam a tésztából és összefontam.

kalács 1 - aranygaluska 020.jpg

Amíg az aranygaluska sült, letakarva kelni hagytam. A 170 fokos sütőben 15 perc alatt megsütöttem.

kalács 2 - aranygaluska 048.jpg

Vaníliaöntet

1 l zsíros tej

3 tojás sárgája

2 púpos ek. étkezési keményítő

3 cs. vaníliás cukor vagy egy vaníliarúd kikapart magja

3 - 5 evőkanál cukor

A tojások sárgáját egy kevés tejjel és a keményítővel csomómentesre kevertem egy bögrében. Kiöblítettem egy lábost hideg vízzel, hogy nem kapjon oda benne a tej, és a többi tejet felforrósítottam benne a cukrokkal együtt. Vaníliás cukrot használtam, de itt lehet hozzárakni a kikapart vaníliamagot is. A tejnek nem szabad forrnia, csak nagyon forrónak, forrásközelinek kell lennie. A bögrében lévő keverékhez folyamatosan adagoltam a forró tejet, amíg a bögre meg nem telt. Vékony sugárban a lábosba  öntöttem, mindvégig folyamatosan kevergetve kis lángon. Az óvatosságra azért van szükség, hogy a tojássárgája nehogy összeugorjon. Pár perc alatt szépen besűrűsödött. Ha a tojássárgája mégis kiválik, érdemes a botmixert kicsit megjáratni az öntetben, jó eséllyel szétmegy és újra selymes állagú lesz.

Langyosan, friss, lédús gyümölccsel tálalva szeretem a legjobban. A legfinomabb nektarinkockákkal, de a málna vagy a meggy is jó választás.

0.2. - aranygaluska 033.jpg

Címkék: dió édesség mártás kelt tészta

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szekercelazac.blog.hu/api/trackback/id/tr605539453

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sütemény1975 2013.10.06. 09:40:07

nagyon jol nez ki, en a mazsolat meg a gyumolcsot kihagynam :)
süti beállítások módosítása